ZACHOVO REQUIEM d-moll VE ŠTOLMÍŘI

,

 V pátek 5. září 2025 se v českobrodské Štolmíři opět potkala výjimečná architektura zdejšího kostela s výjimečnou hudbou českých skladatelů Jana Zacha (1713–1773) a Jana Křtitele Vaňhala (1739–1813). Orchestr Musica Florea se sborem Collegium Floreum zde zopakoval loňský projekt, kdy v těchto prostorách uvedl česku premiéru Requiem d moll Jana Zacha, autora, jehož rod má kořeny v Polabí (Čelákovice, Dehtáry). Dirigenta Marka Štryncla genius loci a akustické možnosti chrámu sv. Havla zaujaly natolik, že se rozhodl z uvedeného koncert pořídit nahrávku pro chystané CD právě zde.
Snad roční odstup či maximální soustředění hudebníků způsobily, že letošní provedení dosáhlo nejvyšších uměleckých kvalit. O špičkové profesionalitě členů orchestru bylo napsáno mnoho, k ní se v tomto případě přidal bezprostřední kontakt umělců s hudebním sdělením obou děl, které interpreti předávali také prostřednictvím vlastního autentického emočního prožitku. A tak se na publikum přenesla nejdříve slavnostní, sebevědomá atmosféra Vaňhalových Kyrie a Gloria in G, které nikoho nenechaly na pochybách, že byly zkomponovány k větší slávě Boží. S ní pak kontrastovala Zachova hudební zpráva o posledních věcech člověka (requiem = zádušní mše), jejímž centrálním obsahem je prosba o věčný pokoj.
Zvuk orchestru nezapřel obsazení historickými nástroji. Pro Floreu tak charakteristické barokní smyčce doplnily mj. Zachem předepsané čtyři clariny ( barokní předchůdkyně dnešní trubky, jejíž ovládání je velmi náročné). Sbor působil jako kompaktní těleso se značným dynamickým potenciálem. S velkým pochopením pro interpretovanou hudbu vytvářel tak protějšek sólistům, jejichž vstupy jistě představovaly jeden z vrcholů celého koncertu. Čistý a vroucný soprán Hany Holodňákové, závažný alt Sylvy Čmugrové, maximálně koncentrovaný tenor Vladimíra Johna či jasný, přesvědčivý bas Jiřího Miroslava Procházky vynikly zejména v zachovské části koncertu, kdy umožnily v celém dynamickém a výrazovém spektru zdůraznit obsah jednotlivých části zádušní mše. Podařilo se jim tak vystihnout jeden z velmi charakteristických rysů duchovní tvorby hluboce věřícího Jana Zacha – tedy že i v posledních věcech může být radost, útěcha i naděje. A s těmi jistě okouzlení posluchači z koncertu odcházeli.

Koncert byl uspořádán za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky a několika sponzorů z regionu. Na pořádání koncertu se podílela M´am´aloca o.p.s. se sídlem ve Štolmíři
a Římskokatolická farnost Český Brod. (Náš Spolek se na celé akci podílel v oblasti propagace).

Štolmířský koncert byl dalším počinem, který  rozšiřuje povědomí o tvorbě Jana Zacha interpretací skladeb vzniklých již po jeho odchodu z českých zemí.  České publikum je tak mnohdy slyší poprvé.  Zachovo dílo tak postupně  zaujímá stále zřetelnější a výraznější místo mezi  tvorbou autorů  české hudební emigrace.
Jsme vděční, že můžeme být u toho.

(Autorem fotografií je Tomáš Kopecký.)